Kovaa peliä sähkömarkkinoilla

Kovaa peliä sähkömarkkinoilla
Karhu Voima
Karhu Voima Oy:n blogikuvitusta, jossa tyttö pitelee rullalautaa

Energia-alan perinteisten toimijoiden keskuudessa normaali käytäntö on jo pitkään ollut se, että pitkäaikaiset ja uskolliset asiakkaat maksavat sähköstään selvästi uusia asiakkaita enemmän. Olen mielenkiinnolla seurannut ammattilaisten sosiaalisen median kanavassa LinkedInissä käytävää keskustelua edellä mainitusta asiasta. Tämä keskustelu on kerännyt valtavan määrän reaktioita ja kommentteja. Vastaava toimintatapa on laajasti käytössä myös mm. vakuutusalalla ja puhelin- sekä liittymämyynnissä. Olen iloinen, että asiakkaat ovat heränneet huomaamaan tämän räikeän epäkohdan. Useat LinkedInin keskusteluun osallistuneet henkilöt kommentoivat, että vaihdettuaan sähköyhtiön he eivät hyväksyneet enää sen jälkeen aikaisemmalta energiayhtiöltä tullutta vähän edullisempaa tarjousta, kun olivat vuosia maksaneet uskollisina asiakkaina sähköstään aivan liikaa. ”Too little, too late – liian vähän ja liian myöhään.”

Toinen suuri epäkohta sähkömarkkinoilla on asiakkaiden eriarvoinen kohtelu. Useat energiayhtiöt antavat asiakkailleen edullisempia tarjoushintoja ”tiskin alta”. Näitä hintoja ei ole missään avoimesti näkyvillä, jolloin asiakkaan on mahdotonta vertailla eri sähkönmyyjien tuotteita ja hintoja. Me toimimme arvojemme mukaisesti toisin näissä molemmissa asioissa. Jo Karhu Voimaa perustettaessa oli selvää, että me tulemme myymään tuotteitamme avoimin ja tasapuolisin periaattein kaikille asiakkaille. Meille on tärkeää, että asiakkaat tietävät koko ajan, millaisia tuotteita he meiltä saavat ja millä hinnalla. Tämä on Karhu Voiman avoimuuden periaate.

Me haluamme pitää huolta uskollisista asiakkaistamme. Meillä nykyiset asiakkaat saavat uuden määräaikaisen sähkösopimuksen samalla hinnalla kuin kokonaan uudet asiakkaat. Ja nämä hinnat ovat avoimesti esillä myös nettisivuillamme. Uskomme ja toivomme että asiakkaamme jakavat meidän arvomme. Yhdessä voimme muuttaa energiamarkkinaa asiakkaita kunnioittavaksi – yksi asiakas kerrallaan.

 


Sanna Kytömäki
Toimitusjohtaja
Karhu Voima Oy

X