UKK

UKK – Usein kysytyt kysymykset

Miten teen sähkösopimuksen?

  • Helpoiten teet sopimuksen sähköisen Oma Voima -palvelumme kautta täällä.

Milloin uusi sähkösopimus tulee voimaan?

  • Jos haluat tehdä uuden sopimuksen Karhun kanssa, uusia sopimuksesi tai vaihtaa tuotetta nykyisessä osoitteessasi sopimuksesi voi tulla voimaan 15 vuorokauden kuluttua sopimuksen vahvistumisesta.
  • Jos olet muuttamassa uuteen osoitteeseen, voi sähkösopimus alkaa jo seuraavana päivänä, mikäli teet tilauksesi arkena ennen klo 15.00.
  • Verkkoyhtiöt voivat muuton yhteydessä kytkeä sähköt lisämaksusta myös samalle päivälle. Kytkentämaksujen suuruus vaihtelee verkkoyhtiöstä riippuen noin 50–200 euroon. Karhu suositteleekin sopimuksen tekoa aina hyvissä ajoin ongelmien välttämiseksi.

Milloin saan sopimusvahvistuksen?

  • Karhu lähettää sinulle sopimusvahvistuksen, kun tilauksesi on saapunut ja tarkistettu. Asiakaspalvelumme on sinuun tarvittaessa yhteydessä.
  • Sopimusvahvistus postitetaan sinulle kirjeitse postin välityksellä, jos et ole valinnut sopimuksen tekovaiheessa sähköistä palvelua. Postin kulku voi kestää jopa yli viikon.
  • Näet sopimustasi koskevat tiedot Oma Voima -palvelusta, kun sopimuksesi tulee voimaan.

Miten voin irtisanoa tai perua sähkösopimukseni?

  • Uuden sähkösopimuksen voi perua 14 vuorokauden kuluessa sopimuksen tekemisestä.
  • Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voi irtisanoa 14 vuorokauden irtisanomisajalla.
  • Määräaikainen sopimus on voimassa määräajan ja sillä ei ole peruutusoikeutta, paitsi jos olet muuttamassa uuteen pesään. Muutto on peruste sopimuksen irtisanomiselle, muistathan irtisanoa sopimuksesi!

Miten päätän vanhan sähkösopimuksen?

  • Toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus päättyy automaattisesti, kun uusi sopimuksesi nykyisen tai uuden myyjän kanssa astuu voimaan. Poikkeuksena muutto, jonka yhteydessä sinun tulee irtisanoa itse vanha sopimuksesi.

Koska Oma Voima palvelu on käytettävissäni?

  • Oma Voima -palvelu aktivoituu sopimuksen astuessa voimaan, jonka jälkeen pääset kirjatumaan sisään. Palvelusta näet sähkönkulutuksesi, laskut ja tiedot sopimuksestasi. Palvelun kautta voit myös tehdä uuden tilauksen, päivittää yhteystietosi ja lähettää meille viestiä.

Miten toimin jos tarvitsen lisäaikaa laskuni maksamiseen?

  • Pääsääntöisesti voimme myöntää lisäaikaa laskun maksamiseen. Voit itse siirtää laskun eräpäivää kätevästi sähköisessä Ropo Online (ropo-online.fi) palvelussa tai soittamalla maksuneuvonnan asiakaspalveluun puh. 09 2315 0431 ma-pe 8–20, la 10–15.

Voiko laskun maksaa erissä?

  • Laskun maksaminen erissä onnistuu useimmissa tapauksissa. Teemme kanssasi maksusuunnitelman, joka sisältää maksuerien määrän ja aikataulut. Suunnitelma on maksullinen. Ota yhteyttä sähköisen Ropo Online -palvelun kautta (ropo-online.fi) tai soittamalla maksuneuvonnan asiakaspalveluun puh. 09 2315 0431 ma-pe 8–20, la 10–15.

Mikä on käyttöpaikkatunnus (GSRN)

  • Käyttöpaikkatunnus on numerosarja, jonka avulla yksilöidään kaikki Suomen sähköä käyttävät kohteet ja ohjataan sähkönkulutusta koskevat laskut oikeisiin osoitteisiin. Löydät käyttöpaikkatunnuksen sähkölaskultasi.

Mikä on verkkoyhtiö ja mikä on myyntiyhtiö?

  • Verkkoyhtiö omistaa alueesi sähkönjakeluverkon ja laskuttaa sinua sähkönsiirrosta. Karhu Voima on myyntiyhtiö, joka myy ja laskuttaa sinua kuluttamastasi sähköstä.
  • Karhu Voiman myymä sähkö on aina edullisesta ja 100 % uusiutuvaa.

Mikä ihmeen Datahub?

  • Datahub on meitä kaikkia Suomen sähkömarkkinoiden osapuolia koskeva lakisääteinen tiedonvaihtojärjestelmä, joka otettiin käyttöön 22.2.2022.
  • Kirjautumalla Datahubin asiakasportaalin pystyt tarkastelemaan kaikki sähkösopimuksiisi ja sähkönkäyttöpaikkaasi koskevia tietoja esim. kuinka kauan määräaikainen sopimuksesi on voimassa. Linkki: https://oma.datahub.fi/#/login?returnUrl=%2F